21 Ekim 2009 Çarşamba

Mutluluk ve Hırs ya da Başarı

Bir süredir sözlere bakmıyorduk, uğrayalım bakalım:

mutluluk -ğu
isim

Bütün özlemlere eksiksiz ve sürekli olarak ulaşılmaktan duyulan kıvanç durumu, mut (I), ongunluk, kut, saadet, bahtiyarlık, saadetlilik:
"Hele bir de birkaç sünger bulabilse artık mutluluğunun sınırı olmayacaktı."- Halikarnas Balıkçısı.

hırs
isim Arapça §ir¹

1 . Sonu gelmeyen istek, aşırı tutku:
"Para hırsı. Şöhret hırsı."- .
2 . Öfke, kızgınlık:
"Hırsımdan bazılarına tablomu bedava verdim, alın, götürün diye bağırdım."- H. C. Yalçın.

başarı
isim

Başarma işi, muvaffakiyet:
"Bu başarı, onu garip bir yolda boşluk ve yalnızlık içinde bırakmıştı."- H. E. Adıvar.


Konu karışık değil. Mutluluğu küçük şeylerde arayanların durumu ile kocaman şeylere endeksleyenlerin durumunu düşündüm. Hangisi tercih edilmeli. Neyle mutlu olmalı insan. Hırsla saldıran, hedeflerini yüksek tutan belki zorlanır, mutluluğa erişmesi uzun sürer. Ama küçük şeylere tamah edenlerin de tadı tuzu olmaz pek. Çiçek böcek, orman ne güzel tadında gezer. Hangisi iyi acaba, ya da iyisi var mı. Biri başarıyı hedef koymaz, hatta başarısız bile olur. Ötekisi başarılı olmak zorundadır, başarıya mahkumdur. Birisi sıkıcılık balçığında iken, ötekisi ayazı bol uçurumdadır.

Yoksa mutluluğu çok kurcalamamak mı lazımdır. Sebepsiz oluvermek mi gerekir, mümkün müdür.

Bi de; çekirdek gönüle iyi gelmiyormuş. Çok çitlememek gerekirmiş.

10 yorum:

Adsız dedi ki...

gözünü kapat ve yirmi yıl sonraki seni gör..
sabah uyandın nerdesin yanında kim var..
nası bi işe gidiyosun gidiyo musun daha önemlisi
neye bindin..
nası bir evden çktın..
anladın işte.. ayrıntılı hayal
planları buna göre yapmalı
arada çiçek böceği göden kaçırmadan
hırs bana göre olmadı hiç
bilmem nası bi tatmindir
ama sanırım
anlıktır
ve anında etrafa daha neye saldırsam diye bakılıyodur
ki ben kahvemin her yudumunu keyifle mmmm+layarak içmeyi severim
buna bile vaktim olmayacaksa..
salla

atalet...

Adsız dedi ki...

Kafam karıştı biraz. Başarı isteyenin, mutluluğu başarıya endeklemesi mi gerekir? Başarı için yüksek hedefler koyma gereğine ben de inanırım. O yüksek hedeflerin peşinde koşarken sıkıntı çekme, hedefe ulaşamayıp üzüntü duyma durumları yaşanır evet; ama mutsuzluk yaşanması şart mıdır? Başarı peşinde çabalarken çektiği sıkıntılar mutsuz ediyorsa kişiyi, o başarı hedefinden vazgeçmesinde bir sakınca yok bence. Mutsuz olmaktansa "çiçek-orman ne güzel tadında dolaşmak" daha iyidir. Sıkıntıları, engelleri tadarken; yüksek hedeflerinin altında kalıp başarısızlığı yaşarken de ayazda çok durmayıp kendisini mutlu kılabilen kişi koşuşturmaya devam etsin bence (bilmiyorum mümkün müdür böyle bir formül)
-hbasak

.. dedi ki...

geçen gün konuştuk sel ile.
nerden çıktı tam hatılamıyorum da,
bişey için ben "ne o işe yarıyor, ne o işe" dedim.
o da "aslında hem o işe biraz yarıyor, hem öbür işe" dedi.
bakış açısı.
amaç tam tatminse mutluluk zor.
biraz da olsa olur diyorsan daha kolay.
ha tam tatmin dediğimiz şeyin de sabit bi ölçüsü yok zaten, o ayrı.

sedencik dedi ki...

hani bir kitap okursun...
ve bir an gelir...
alışkanlığın olmamasına rağmen... eline kalem alıp bir kaç cümlenin altını çizersin...
bazen unutmamak için
bazen kendin bulduğun için...
bende bu yazının altını çizdim :))
tebrikler...
sağlıcakla...

sedencik dedi ki...

'kendin' değil
'kendini' olacaktı :)

verocka dedi ki...

hiç biri ile işim olmadığı için kelimelerin tdk anlamları bile ilgilenmiyorum.

amma bugün çok kötüyüm herhalde

feanluvien dedi ki...

başarının mutlak bir tanımı yok. kabul gören tanı "birisinin eylemi sende beğeni, gıpta veya haset hissi veyahut koruma ya da saldırma arzusu doğuruyorsa o kişi başarılıdır."

eylemin iyiliği/kötülüğü tanımın dışındadır dikkatinizi çekerim.

benim açımdan sistemin çarkı olduğum sürece ne halt yediğim umrumda değil. tyler durden sağolsun.

kırmızı hapı seçip insan tarlalarını gördükten sonra biraz nihilist azıcık da hedonist beklentilerle post-apokaliptik çağı beklemekteyim.
başarısız ama huzurlu ( fakir ama onurlu ) 5 çayımla beraber...

Şarküteri dedi ki...

Ben öncelikle sözlükteki tanıma itiraz etmek istiyorum izninle.

"Bütün özlemlere eksiksiz ve sürekli olarak ulaşılmaktan duyulan kıvanç durumu, mut (I), ongunluk, kut, saadet, bahtiyarlık, saadetlilik"

Bu tanımdaki mutluluğu yaşayabilen var mı? Eksiksiz ve kesintisiz olanını anca rüyamızda görürüz... Mutluluğun olayı her zaman küçük porsiyonlar halinde ve kesintili olmasıdır bence. Sofradan sürekli aç kalkmaya mahkumuz. Kırıntılarını takip ederek bütününü bulmayı umduğumuz sihirli şey nedir? Mutluluktur. O bütünü bulursan da bu dünyadan çek git zaten.

Peki küçük şeylerden mi mutlu olmalıyız, büyük hedefler mi koymalıyız? Bence hiçbiri. Mutluluk sanmıyorum ki -küçük ya da büyük- hedeflenebilecek bir şey olsun. Tüm planlarım yolunda giderse sene sonunda 800 birim mutlu olacağım, dersin ve herşey yolunda gider ama olmazsın. Sağlığım, kaşım gözüm yerinde, en iyisi mutlu olayım, dersin. Olamazsın. Bu bağlamda Polyana'yı da çok takdir ederim. Kolay birşey değildir, küçümsenecek birşey hele hiç değildir. Fakat Polyana bir çizgi kahraman... Bir insan olarak Polyana' ya hiç rastlamadım.

Ha peki, biz ne zaman mutlu olacağız o halde? O kendi gelecek. Ansızın.

farmau dedi ki...

Planlanmış mutlulukların mutlaka bir eksiklik duygusu yaşattığına inanırım ben. Çünkü planlanan herşeye mutlaka bir çomak sokan olur diye düşünüyorum artık. O yüzden arada dengeyi bulup planlamamak ama onun da seni bulmasına izin vermek gerekir. Antalya'da fırtına var bugün, çekirdek mevsimi de geçti artık belki de ondan böyle düşünüyorum :)

oya dedi ki...

önce..
sen söylemeden ben söyleyeyim:
evet.. hayvanım!

şimdi devam edebiliriz sanırım :)

***

hırs - başarı - mutluluk..
bu sıralamada bir tümevarım var mı?
yani hırs başarıyı, başarı da mutluluğu doğurur mu?
eğer öyleyse hırs=mutluluk demek doğru olmaz mı?

doğrudur..
kimileri için..
zira bende denklem bu şekilde hiç olmadı..
hırslı değildim..
ama başarılı oldum..
ancak başarılarım beni ekstra mutlu etmedi..
mutluluk kaynaklarım hep başka oldu..

basit bir örnek..
trivial persuit oyunu..
kalabalık bir arkadaş grubuyla oynuyoruz..
kazanmak gibi bir amacım olmadığımdan, rahatım, keyif alıyorum..
isteğim (hırsım) eğlenmek..
zorlamadığım için (yenmek için gerilmediğim için) bunu başarıyorum..
ve sonuç olarak, mutluyum..

o yüzden hırsı, başarıyı ve mutluluğu kendi içinde tanımlayıp,
benimsemek lazım..

ve içinde insan unsuru olan hiçbir denklemin de kesin bir sonucunun olmadığını kabul edebilmek :)

çekirdek çitlemek gerek yani kısaca :))

öperim canımmm..