11 Şubat 2009 Çarşamba

Kültürel Gelişim

"T yaşında Y1'e göç etmiş bulunan babası tarafından Y2 nüfus kayıtlı olup annesi tarafından Y3'de tanınmış Y4'lü XXX göçmen bir ailenin evladı olarak kültürel gelişimini sağlamıştır."

Efendim, daha sonra hem alıntı hem de mahremiyet sorunları çıkmaması için kararttığım şu üstteki cümleye takıldım ben. Tamam, önümüzdeki seçim döneminde aday olan bir kişinin demagoji kokan cümlesi bu ama derdim o değil. Derdim o değil çünkü, bunu herkes yapmakta. Topluca kötüye yakınsamamızı tartışabilecek kadar bile zehirlenmemiş yeri kalmadı artık beynimin.
Sıkıntım, şu "kültürel gelişim" kısmında. Kişinin kültür istiap haddi belli midir, kilosu ya da boyu ile orantılı mıdır. Ne kadar sürede dolar, dolması için bir son tarih var mıdır. O son tarihe ulaşıldığında dolamamış ise "artık geçmiş olsun, sür eşşek, Niğde'ye" midir. Yoksa bu arkadaşın kültür parseli kafatasında mı hazine arazisi kapatmıştır da zavallı beyine az yer kalmıştır.
Bu arkadaş, anasının babasının memleketini idrak edip, üstüne de prof olup kültürel gelişimini tamamlayabildi ise, -mesela- Cemil Meriç boku bokuna mı kör olmuştur ölümüne okumaktan.
Yazık.

6 yorum:

.. dedi ki...

kültür istihab haddi kişiden kişiye değişir.
kişi bazında bellidir.
kimininki az gayretle dolar, kişi rahat eder
kiminin deposu deliktir, ki bu kişi doldurmadan huzur bulamaz.
toplumumuzda göz önünde bulunan çoğu kimsenin deposunun dolmuş olduğu, artık fazladan bişeye ihtiyaç duymadan yaşadığı malumumuzdur.

Çağlar dedi ki...

Atalet yorumunu ekleyememiş, posta ile geldi, ekliyorum(ayrıca önerisi ile yorum şeysini pörtleyen pencere şekline çevirdim):
----
insan öğütmekle yükümlü..
babası isveçli annesi yunanistandan bizim egeye göçen bir ailenin oğlu.. ana babası abedede yerleşmiş..
sonuç..
yazları egede bi kasabada..
noellerde isveçte .. yılın diğer bölümünde abedede.. yaşamış.. hepsi süper pişirirdi yöresel yemekleri diyordu..
aşçı idi .. şefti..evet..
füzyon mutfağı diye bişi ortaya attı.. nefisti..
beş ülkenin en rafine tadlarını alıp karıştırmadan kusturmadan bir arada mönüleştirmişti

yaşanarak olduğu gibi okunarak da olabilir elbet..

demem o ki..
kültürler kapışmadan tepişmeden biraradalaşır..
benimsenir.. kişiye göre.. bi güzel hazmedilir ve kendi tarzını oluşturur insan.."eklektik" diyebilir miyiz.. seçmece bana karpuzu hatırlatıyor da.. ya da derleme diyelim..

daimi alma verme durumundan.. istiap haddi olmaz..olamaz.. yuvarlanan taş yosun tutmaz..neden yosunları üzerinden atar..
akar su kirlenmez.. ve aynı suda iki kere yıkanılmaz.. diyelim felsefe bilgimiz de parlasın..

sindirme diyelim karıştırma halletme hali..
bence beyinde atrofi olana kadar da sürer..
yeni lezzetler katılabilir.. yeni fikirler oluşur.. gelişir bu bireyselleşmiş kişi.. kalmaz olduğu gibi..

yeni olayların kaydını yapacak hücre kalmayınca.. durur ancak../ bakınız yeni aletleri kullanmayı reddeden öğrenemeyen yaşlılar/ bu arada zaten geçmişi de unutur../ bakınız telefonu kumandayı kullanamama yemek pişirmeyi unutma gibi haller/ ohh havale temize..

bu katma karıştırma..
bireyselliği getirir..
sorun burdan çıkmıyor..
sorun bireyselleşebilecek kadar.. alt yapısı olamayanlardan çıkıyor.. ne biliim herkes gurme olmaz ki.. kimi oburdur.. kimi de ağzına farklı bişi sürmez.. gen ?? mem?? hepsi..
bir baltaya sap olamayıp.. ama bir özgüven eksikliğidir sanırım..kimliğim altım üstüm diye en çok bu grup dökülür yola..
olamıyoruz işte.. birdik biz olduk.. bizken yok olduj gibi..
işte başlıyoruz dünya olarak.. bu anamdan bu babamdan..
ama... bi gün bi bakıcaz..
kökümüzü ararken..şehir devletlere dönmüşüz..yine .. politik olarak ve devlet olarak....bakınız balkanlar bakınız eski resesebe .. haha merak ediyorum.. ilk heksapolisi kim kurcak bu sefer..


bireyselleşmeyi becermiş olanlar ise..
çok renkli hazımlı ve neredeyse.. yüksek farklılaşmalıklı olduklarından yok edilmeleri gerekecek..
hedef bu zaten..

oysa.. hepimiz paganız..
yok başka bişi..
onun izleri heryerde..
taa en eskiye git..bulursun hepsini..
paganız işte.. hem yaşamhemdin olarak..
bu yorumdan sonra aklıma geldi.. sen güveç seversin di mi..
hem karışık.. hem uzun süreli.. hem kazanda..
yani aslında bu kadar yazacağıma..
güveç deseymisim de gitseymişim ya
aman neyse.. gittim

atalet..
----
-ataletmiş gibi yapan çağlar

Adsız dedi ki...

yaa ama şöyle bişi de var.bu ülkede gerçekten entellektüel insan kabul edilmiyor değeri verilmiyor.anlaşılamıyor.cemil meriç demişsin de ondan dediydim yani.bazen kendi ülkemde bu konuda umutsuzluğa düşüyorum ama cemil meriç gibiler vardı diyorum sonra.
kişinin kendini algılamasıyla da alakalı aslında .tamam yeter artık çok kültürlüyüm ki ben diyorsa yanılır.hep eksik görmeli hep bişiler öğrenmeye çalışmalı.gezmeli okumalı vs vs vs.ki o bilgiler yük de yapmıyo vere alıyor beyin vere alıyor bence.

alpernatif dedi ki...

dur bir ara cemil meriç belgeselini alayım geleyim de
beraber seyredelim

Adsız dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
Adsız dedi ki...

gelişimi sağlamak bu kadar kolay ve basit olsaydı...
genelde...
yaşadığımız sorunların büyük kısmı aşılmış olurdu...
kendisi ile barışık ...
az da olsa güleryüzlü...
her fırsatta etki-tepkiyle çalışmayan...
önce kendi söylediğini duyan...
ve elbette Meriç in kör olmadığı ...
bir toplum olurduk...

ama kolay ve basit olanın yolu ne yazık ki yine bu kasıtlı söylemlerden geçer ...

sağlıcakla...