12 Ağustos 2006 Cumartesi

İletişimde dil - (Hırs yaptım)


İletişim kategorimize pek dikkat etmediğimizi, onu pek bir boşladığımızı farkettik. Baksanıza Zuleyla arkadaşımızın cesaret verici ve devam getirmemiz için bizi hırslandıran yorumunu bile farketmemişiz. Bunda Gökhan'ın da suçu var biraz, hafif şeyler yaz dediği için. Suçu dağıttıktan sonra işimize bakalım:

Zuleyla'nın ilk iletişim yazısına yazdığı yorumda da ipuçları olan kodlama, işaret gibi akademik kavramları gündelik anlamlara taşımaya çalışırsak, iletişimde kaynaktan hedefe iletişim ortamı içinde giden iletinin görüntüsel/şematik/görsel/sözdizimsel/fiziksel? özellikleri olmakla birlikte bir de anlamsal/semantik/tinsel? özellikleri vardır. Zarf ile mazruf gibi, nasıl anlattığımız ile ne anlattığımız gibi... Çok dağıtıyor muyuz bilmiyorum ama şematik özellik derken iletinin kodlandığı dilden bahsediyoruz biraz. Semantik özellik derken de kaynağın hedefe ne anlatmak istediğinden bahsediyoruz.

Bu noktada bir anket yapsak, nasıl mı daha önemlidir sizce, ne mi daha önemlidir? desek... Neyse okuyan kendi düşünsün.

Benim tepkim tabii ki anlamın sönük kalmasına. Dillerin güçlüsü ve güçsüzü vardır kuşkusuz, ama  kaynağın hedefe aktarmak istediği anlamın aktarılabilir olmasındaki dilin çeşidinin etkisi ne oranda olabilir en fazla. Vasat bir dil kullanmak aktarımı ne kadar tehlikeye atar. Aktarılacak anlamı korumak adına güçlü bir dil kullanmak için uğraşmak nasıl bir kayıp yaratır. Mesala dilde oluşacak karmaşa yükü bir çeşit tehdit midir.

Şu konumuzun problem evreni olarak sadece Bilgi ve iletişim dünyasının matematiksel kodlama, sinyalleşme, ağ teknolojileri gibi başlıklarına sınırlandırmak istemiyorum. Döneceğim nokta orası olacak fakat dikkat edilirse aktarmaya çalıştığımız konu çok kolayca sosyal bilimler dünyasına da taşınabilir. İlk makalede teknoloji kullanarak aile ile iletişim kurmak örneklenmişti hatırlarsak.

Bu yazı burada dursun... kafamı toplayamıyorum şimdi.

Saygılar.



6 yorum:

Çağlar dedi ki...

zuleyla 12/8/2006
kendim düşündüm :)

nasıl önemlidir bence...

Çağlar dedi ki...

caglarbilir 12/8/2006
biraz

konuyu biraz daha geliştirelim, tekrar konuşalım, olur mu. belki öbür tarafa taşıyabilirim nasılcıları.

Çağlar dedi ki...

eryol 13/8/2006
hangisi

Yahu, düşünüyorum, ancak karar veremedim: Ne mi Nasıl mı .. Ne kısmı önemli geliyor bana, ama nasıl olduğuna bağlı o ne'nin önemi. Örneklendirilebilir, kasmadım. Sadece benim kafa yapım içinden çıkamıyor.

Çağlar dedi ki...

zuleyla 14/9/2006
ne zamandır

buraya bir şeyler yazmak aklımda ama bir türlü yazamıyorum....
senin gecikerek tamamlanmış ödewine döndü bu iş... seneye bu zamanlarda yazarım artık :))

Çağlar dedi ki...

caglarbilir 14/9/2006
du bakalım

belki sen yorum yazana kadar ben zincire bi makalecik daha eklerim. ya iyice kafa karışır ya da yazacak yeni ipuçları ortaya çıkar. kısmet...

Çağlar dedi ki...

zuleyla 23/1/2007
nasıl önemlidir

hedefe varamayan "ne" hiç birşeydir... "ne" nin hedefe varması da nasılın gücüne bağlıdır... (ama doz iyi ayarlanmalıdır "ne" gölgede kalmasın diye...bu da dikkat edilmes gereken bir noktadır...)