1 Mart 2007 Perşembe

Bir vakit


Antalya'da evde, bir ince kitap bulmuştum. Petöfi ismi vardı üzerinde. "Tüm Şiirleri" bile yazıyor olabilir, tam hatırlamıyorum. Bir anda okuyup bitirmiştim şiirleri. Sonra, çok sonra o kitabı aradım, bulamadım. Sonra adamı aradım, onun hakkında da çok az bilgi bulabildim. Aslında çok bilgi var da, şiirlerini çok bulamadım. Aklımda kalan, çok sevdiğim bir şiiri vardı o kitapta okuduğum, onu bulamadım asıl. Hani yumak yumak olmuş kablolar olur, o karmaşanın içinde kaç parça kablo var bilemezsiniz, bulduğunuz uç istediğiniz parçanın ucu mu, anlayamazsınız. İşi tamamlamak için tüm karmaşayı çözmeniz elzemdir ya, öyle. Bir şiirden bir iki kelime hatırlıyorum, bulduğum tüm şiirleri o şiir sanıyorum.
Neyse, bu yazının ana fikri ben değilim, Sandor Petöfi. Aşağıda bazı sayfalar var ilgilenenler için.

Ha buruk not: Bakın bakalım, o da kaç yaşında, nasıl ölenlerden.

Çiy olurum eğer güneş ışığı isen...


26 yorum:

Çağlar dedi ki...

jidotakafu 1/3/2007
Şimdiiiiii

Ben o şiiri bulurum ...Ama sana vermem ...Belki de veririm bilmiyorum halet'i Ruhiyeme bağlı...

Bakalım arıycaz ..Şu yazdığın mısra mıdır şiirden hatırladığın bu kadar mı ???

Birde genç ölmüş yada öldürülmüş artık bilinmez !!!!
Üzüldüm ...
Ama Güzel insanlar genelde erken ölürler ...
Bende genç ölücem bu yüzden muhtemelen :P

Hadi şimdi Hoşgeldin de bana bakalım ...Hoşbuldum ben ...

Çağlar dedi ki...

caglarbilir 1/3/2007
ipucu

Jido... hoşgeldin.
Yok o satır yazıdaki ikinci likte bulunabilecek şiirlerden birinin içinde. örnek olsun diye koydum.
Benim aradığım şiirin içinde "köpek" ve "kemik" kelimeleri geçiyordu. sert, hırçın ve özgürlükçü bir şiirdi. aşk şiiriydi ama memleket aşkı şiiriydi. hürriyet şiiri idi.

Güzel güzel dur. ölme hem sen.

Çağlar dedi ki...

gergin 1/3/2007
SAĞOL.

Kültürümüze kültür eklediğin için.
"Acaba neymiş bu şiir" diye merakımdan sabahtan beri araş-
tırıyorum senin şu şiiri..
Adamın vatan şairi olduğunu ,Namık Kemal'in de bu şairden
etkilendiğini öğrendik de,bir senin şiiri bulamadık.Zaten topu
altı şiiri var galiba.İsimleri aşağıda..Hepsini okudum ama "kö-
pek,kemik" gibi kelimelere rastlayamadım.Neyse..Bu sayede
bilgimiz görgümüz arttı..
Çaktırmadan adam çalıştırmak da bu olsa gerek..:)


ŞİİRLERİ

Bir Düşünce Kurcalar Kafamı
Biricik Çiçeğimdin Sen Benim
Çağımızın Şairlerine
Çiy Olurum Eğer
Şiir
Su, Rüzgâr Ve Namus

Çağlar dedi ki...

hbasak 1/3/2007
şiir sıkıntısı

Çağlar, çok işim var...Bakamam şimdi şiire miire....Benim kendi dertlerim bana yeter, bak işte aklıma düşürdün eski dertlerimden birini: Babaanemim evinde yıllaaar önce ince bir kitapta okuduğum, bir daha bulamadığım bir şiir. Şairi Türk. Tanınmış biri değil, dedemlerin eski bir doktor komşusu muymuş neymiş. Bir ölünün cenazesinin kaldırılışını anlatıyor, ölüm-tabut-cenaze-mezar gibi kelimeleri hiç kullanmadan, sadece eski geometri (hendese) terimlerini kullanarak...anlamamış sözlüğe de bakmıştım o terimler için...1 yere paralel, 4 dikey çizgiden falan bahsediyor, sonra 4 dört dikey çizginin "yürekleri içbükey" gibi bir laf geçiyor...Üf adı da "hendese dersi" miydi neydi....Senin şiirle beraber bir zahmet benimkini de arar mısın?

Çağlar dedi ki...

KemiKtozU 1/3/2007
.

Bulmaca gibi yazı olmuş ama sahiden..
Şu var ama bu yok..Bu var ama şu yok..
Kablonunucu var sonu yok..
Bi ara bakiym ben de dur :)

Çağlar dedi ki...

dolphinblue 1/3/2007
*

bu ara hiç bişeyini bulamaz oldun be çağlarım :)

pek bi karışık gördüm seni yahu :)

ben kolaycılığa kaçıcam ve sana gelen yorumları takip ederek öğrenicem yazarın ve şiirlerinin akibetini :)

pc: benim babaannemin yada dedemin yada ne bileyim anaannemin evinde bu tarz şiir kitapları bulmak mümkün olmadı hiç :( sülalede okuyan okumaya meraklı bir tip yoktu... ondandır belki...

Çağlar dedi ki...

imbirgaripsinbirgaripler 1/3/2007
hımm

ben bilmiyordum öğrenmiş oldum sayenizde teşekkürler.güzelmiş gerçekten şiirleri.gerçi şiirleri pek sevmem ama şu blogcuya girdim gireli hoşuma gitmeye başladı.kemikli köpekli şiirede rastlamadım bende.gugılda aradım baya ama pek bi şey çıkmadı.

Çağlar dedi ki...

figoltx 2/3/2007
Tesekkurler

Bu degerli bilgiler için tesekkurler, ilgili sitelere bakacagim.

Çağlar dedi ki...

caglarbilir 3/3/2007
şurayı da bi toplayalım, misafier gelir falan...

* Jido:
Hehe bulamadı jido. Ama yalan oldu o şiir diyor. Benim hala umudum var (Cem Yılmaz, Mazhar Alanson, Sami Özer) şiir hakkında çünkü kitabı buldum. Elimde değil ama Bilkent kütüphanesinde, o olduğuna inandığım bir şiir kitabı var. Gidip, girip alabilirsem, ya da en azından bakabilirsem netleşecek konu. Ya şimdi korktum, kimse gidip almaz di mi kitabı, alırsa da lütfen haber versin...

* Çağlar:
--hadi lenn--

* Gergin:
Abi evet en güzel tanımlama, vatan şairi. Birden çok kitabı var adamın. İki konusu var, aşk ve vatan. Türkçe'ye çevrilen de çok şiiri olması lazım, sadece biz sanal dünyada az biliyoruz.
Çok yormadık inşallah.

* Başak:
Çok işin varmış. Hadi canım :) Bu hafta iki spam'iniz düştü posta kutuma, belli çok işiniz. :D
-kızma ha-
Benim şiir bulunur da, ben senin şiirden pek umutlu değilim. Bakalım ama, hiç ipucu yok bana uyacak. Nasıl edecez. Bence tekrar kaynağına ulaşacaksın, ilk gördüğün yerde aramalısın.

* Keşkül:
Abla yok di mi, bulamadın di mi. Bak benden habersiz gidersen kütüphaneye, yüm kitabın fotokopisini isterim, ona göre.

* Dolphin:
Bunadım ya ondan. :)

* İmbir:
İnderneytte yok, ben tüm interneti diske indirdim baktım, yok :P

* Figotlx:
Adamı anlatan ve şiirlerini içeren siteler genelde macarca. İngilizce kaynak bile az aslında.

Çağlar dedi ki...

vivaforever 3/3/2007
Konu Dışı

yorumlardan ve senin yazdığından kimsenin bir sonuca ulşamadığını anladığım için kendimi yormuyorum..Yorulmaya bile halim yok valla.. :))

Kimse almadan sen Bilkent'ten şiir kitabını alınca buraya yazarsın ben de o zaman yorarım şiiri..Hem gergin Abim bişeyler öğrenmiş..nasılsa anlatır bana da..
(içses: Tembelilğin bu kadarına da pes yani..!! :)
Ee ne demeye geldim buraya.. Sözümü tutmak için tabi.. Bu aralar fazla uyuşuk, tembel, yorgun ve halsiz olduğum için sözümü tutamıyorum farkındayım..
Vicdan azabı duyuyorum duymasına da bişey yapamıyorum.. Şimdi vicdanı hafiften rahatlamak için bişeyler yazayım dedim ama görüyorsun ki saçma sapan şeyler yazıp duruyorum..
Havalardan sanırım.. :P

Geçen gün uyuya kalmam ile ilgili yazılı savunma verecektim ama gel gör ki hala uyuyorum.. bi uyanabilsem neler olacak.. (İçses: Hiçbişey olmayacak kuzum.. Hamam aynı.. Olsa olsa tası yenilersin..)
Şimdi her yer sessiz.. bir sifon sesi bile yok.. :))
Gidip bidaha uyuyayım ben.. Bugün 100 üzerinden 100 aldığım tek eylem bu..

Çağlar dedi ki...

zuleyla 3/3/2007
kemikli petöfi şiiri: doğanın yaban çiçeği

Neden bu havlamalar, neden bu ısırmalar
Siz ey köpekler, âdi, ahlâksız!
Boğazınıza öyle sert kemikler, parçalar
Atacağım ki hemen boğulacaksınız.
Kesin atın, atın hemen
Cılız çiçeklerini seraların
Yaban çiçeğiyim ben
Özgür ve başı dik doğanın.

Şiir yazmayı ben hocalardan
Kafama vurularak öğrenmedim.
Okul kurallarına hiç bir zaman
Uymadı şu ruhum benim.
Dışarda tek başına yürümekten
Korkanlardır çoğu böyle yapanların
Yaban çiçeğiyim ben
Özgür ve başı dik doğanın.

Sizin için çiçeklenmiyorum ben
Ey çıtkırıldım zavallı efendiler
Ve bozuk mideleri hemen düğümlenen.
Sizler için değil. Ama yoldan geçenler
Vardır selâmlayan beni. Onlar ki içten
Ve sağlam beğenili. Şiirlerim işte onların
Yaban çiçeğiyim ben
Özgür ve başı dik doğanın.

Boşuna, boşuna bütün çabanız
Gelin de rahat bırakın siz beni
Boşuna bütün yaygaranız
Duvarla konuşun çok daha iyi!
Beni tedirgin edeceklerinden
Kuşkulanmayanlar hiç unutmasın:
Dikenli çiçeğiyim ben
Özgür ve başı dik doğanın.

Sandor Petöfi

Petöfi Şiirler, Türkçesi: Tahsin Saraç, Cem Yayınevi, 1973

-------------------

Bu mudur? Bence budur... Yok adamın başka köpekli kemikli şiiri...

-----------------

pardon varmış... :)))

------------------

Aynı şiir kitabının (Petöfi Şiirler) 42. sayfasında "Köpeklerin Türküsü" diye bir şiir daha var... Belki o da olabilir...
Artık onu da ben bulup yazmiim buraya... Git bi zahmet oku... :P

Çağlar dedi ki...

farmau 3/3/2007
konuyla ara bağlantısı vardır

evet konuyla alakasız ama yorumları okurken off aklıma bir şey geldi tamda bamteliymiş...Yazmam lazım...Bilkentin kütüphanesinde var mış dedin ya ,pek de uzun olmayan öğrencilik hayatımın çoğu orda geçmiştir,o kütüphanede vakit geçirdiğim kadar kampüste vakit geçirmemişimdir heralde..Aradığın aramadığın ne varsa bulursun ve hatta kendi kaybedip kitaplar arasında zaman kavramını bile yitirebilirsin...Aslında aklıma ilk gelen kütüphanenin zenginliği falan değildi.Aldığım bir kitabı geri götürmeyi unutmuşum bayağıda bir zaman değildi ama sanırım bir ay kadar ,benden o zaman bana iyi para almışlardı ceza olarak...Kuzu kuzu ödemiştim bende...Niye çünkü orda çok iyi bir kütüphane görevlisi olan bir abi var dı "bu cezayı ödemezsen asla mezun etmezler seni "demişti.Şimdi ise ne kadar anlamsız ben zaten mezun olmadım ki....
Neyse çok uzattım farkındayım gittim ben!!!!!!

Çağlar dedi ki...

caglarbilir 4/3/2007
ne

zül,
ne varmış, ne.

okudun di mi 42. sayfayı, o di mi..

köpekler gibi paçalarıma dolanıyorsunuz??
köpekler gibi paçalarıma sürtünüyorsunuz??

böyle birşeyler var mı.

Çağlar dedi ki...

sharquteri 4/3/2007
Vay

Meğerse adam köpekli-kemikli şiirler erbabıymış...

Çağlar dedi ki...

caglarbilir 4/3/2007
Keyfim Kaçık ya da Aklıma Gelen Başıma Geldi

Bahsettiğim üzre bugün Bilkent kütüphanesine gittim. İlgili kitap kataloga var ve hatta kullanılabilir durumda görünüyor idi. Fakat yerinde bulamadık.
Kütüphanede iki tane kitap var. Şunlar:
http://bliss.bilkent.edu.tr/cgi-bin/bliss/w3advancedtr?
firsthit=0&ready=-1&a=%2Feasytr.phtml%3Fbank%3DBILKUTUP&
p=0&e=0&b=OG0&c=OG0&k=*&n=*&database=BILKUTUP&
searchindex=%2F%2F&yontem=K&query=pet%F6fi&maxhits=10&
vol=1&outputformat=1&z=U

(üstteki url tek satıra yazılacak, ya da bilkent katalog taramada petöfi yazıp basın düğmeye)

İlki benim aradığım kitap. İkincisi ise şairin 150. doğum yıldönümü nedeniyle Unecso Türk Milli Komitesi tarafından 1973'de basılmış. 3-4 tane makale ve 3-5 tane şiir var bunun içinde. İkinci kitabı edinebilmekle beraber asıl aradığım ilki idi. Şanssızlık şu ki aradığım şiir bulduğum kitaptaki bir avuç şiirden biri değil.

Kütüphanenin altını üstüne getirdik, masalarda okuyanların ellerine kollarına baktık, yok, masalarda bırakılıp toplananları takip ettik, yok. Kitap var ve kimsenin üzerinde değil, açıkta görünmesine rağmen yok ortada. Offf.Görevliler "çalınmıştır" açıklaması yaptı. İnsanlar çıkışta alarm veren malzemenin sökülmesi için cildi söküp kitabın içini alıyorlar, kapağını da atıyorlarmış. Yuh dedim.

Şimdi olasılıklar şöyle:
a) Bilkentte bi arkadaş var, o birkaç kez tavaf edecek kütüphaneyi, bir umut.
b) Cem Yayınevi, eğer kaldı ise yoklanacak.
c) Cevirmen Tahsin Saraç'a ulaşılmaya çalışılacak.
d) Macar dili ve edebiyatı gibi bir bölüm var mı Ankara'da...

Buluverdiğim kitabın gri hücrelerime yaptıkları ise şöyle:

A)
Adam şiirlerinde istediği gibi savaş alanında ölmüş. Şiirlerinde yazdığı gibi unutulmuş. Buna, yani kahinliğe bizde eskiden "kehanet-i şairane" denirmiş.
Polonya asıllı, Polonya bağımsızlık savaşı lideri General Josef Bem'e hayranmış ve onun Transilvanya ordusuna gönüllü katılmış. Önce ülke Avusturya'dan kurtarılmış ama sonra Ruslar girmiş Macaristan'a. Bem'in birlikleri Ruslar karşısında yenilmiş, Petöfi alanda ölmüş, ölüsü kayıp, tahminen topluca gömülmüş. Generali Bem ise savaştan sonra Macaristan'dan kaçabilmiş. Kime sığınmış biliyor musunuz: Osmanlı'ya. Müslüman olmuş ve Murat Paşa olarak anılmış ve hizmet etmiş.

B)
Günümüzde özgürlük kavramı, demokrasi ile birlikte, bulamaç haline getirilip iğdiş edilmeden önce o zamanlarda nasıl birşeymiş bakın:

KURTLARIN TÜRKÜSÜ

Fırtına ortalığı kasıp kavuruyor
Gökyüzü kurşun bulutlarla kaplı
Alabildiğine kar ve yağmur
Kışın ikiz bacıları.

Yurdumuz yuvamız bizim
Kıraç çöl, çamurlu taşlı
Yok arkasına gizlenebilecek
Tek bir ağaç, tek bir çalı.

Bir yandan ensemizde soğuk
Karnımızda açlık bir yandan
Kıvrandırıp durur bizi
Bu iki canavar, hiç acımadan.

Bir üçüncü düşman daha
Avcıların silahları
İşte akan kanımızla
Boyadı kızıla ak karı.

Soğuktan, açlıktan kıvranırız
Kurşunlarla delinir gerçi böğrümüz
Acı yazgımız bu; ama ne var ki
Doğarken de, ölürken de özgürüz.

Sandor Petöfi
Türkçesi: Tahsin Saraç

Çağlar dedi ki...

keşkül 5/3/2007
.

Kütüphanedeki haliniz geldi gözümün önüne de :P
Hem sessiz olceksin..
Hem milleti tek tek ters çevirip silkeliceksin..
Komik :P
Bu azimle bulursun sen inanıyom :)

Çağlar dedi ki...

hicasliyok 5/3/2007
Buruk Not

Ne güzel bi fikir bu "buruk not" lafını çok sevdim.

Allah rahmet eylesin diyelim ne diyelim. Biraz daha konuşursam gözlerim dolar benim böyle şeylerde hemen :))
aslı

Çağlar dedi ki...

Pelin 5/3/2007
geldiiiiiiiiiiiiim

Jim Morrison ya da Kurt Cobain ya da Leydi Diana dedim, yemedi...baktım başka bir trajik son..İlk kez duydum, macar şairi imiş herkes bilirmiş...daha fazla kitap okumam gerek :p
antalyada ki kimin evi, peki? konumuzla ilgisi yok mu? peki...
:) sevgiler çağlar...

Çağlar dedi ki...

caglarbilir 5/3/2007
ne olacak şimdi

* Keşkül
Abla valla iki kişi idik iki kez tavaf ettik okuyanları, uyuz olmuşlardır kesin. :)

* Aslı:
Gözleri yorumun devamında doldurma hedefimiz vardır. Bak hemen aşağıda..

* Pelin:
Evin konu ile ilgisi yoktu ama yeni konu oldu.
Şu anda kaldığım evde (bakın evim diyemiyorum) kiradayım. Parasını veriyorum, yatıyorum. 10 senedir para verip barınıyorum, düşünün.
Dikkat edildi ise Antalya'daki eve de Antalya'daki ev diyorum. bizim ev diyemez oldum. Orası da daha önceden kaldığım yer. Annemlerin, babamların evi artık orası. Gördünüz mü, yabancılaştım heryere. Havada kaldım, ya da yere battım. Baba ocağından çıktım ama vardığım koca da beni kabul etmedi. Ettiyse de kanım kaynamadı bu kocaya(hayata). Antalya'daki evde benim oda yok, Çağdaş'ın oda var, bi de salonda koltuğun içinden çıkma yatak var. Burada Ankara'da da yatak odası var, orada da bi yatak var. Benim oda yine yok. Neyse uzatmayayım...
Öyle işte.

Çağlar dedi ki...

keşkül 6/3/2007
.

Pelin'e yazdığın yorum gözlerimi doldurdu ay..Senin aidiyetle ilgili yazın da vardı..Belki de çaktırmadan tercih ediyosun..Etmiyosan da en kısa zamanda umarım kendi evin , kendi yatak odan , kendi yatak odanda yataan , kendi karın ki bu seçenekle oynanabilir :P olur diyorum , diliyorum :)

Çağlar dedi ki...

caglarbilir 6/3/2007
amanın...

bi kalktım,
posta kutumda bir haber, bilkentteki ajandan.
kitap bulunmuş. gün ikinci güneşini açtı yüzüme.
ama du bakalım, ne demiştik eskiden, ummayacan.
ele geçsin, bi bakalım.

Çağlar dedi ki...

jidotakafu 6/3/2007
yyuppiiiiiiiii

Allam allamm inşallah bulunmuştur caglar...
Dertlerdeyim bulunamadı diye...
Devlet meselesi oldu bu kitap..

Bulamazsak lanetlenicez gibi geliyor artık yahu...

Hadi güzel haberlerle gel lüüüttffeennnnn

Çağlar dedi ki...

eryol 6/3/2007
kütüphaneler

Sen tezinle ilgili de araştırma yapıyor musun bir yandan? Tez diyorum, hani geçen sefer tamamlanamamış olanı, veya son halini alamamış olanı.

Çağlar dedi ki...

imbirgaripsinbirgaripler 6/3/2007
**

oh iyi hadi inş elinize geçer:))güzelmiş gerçekten bu kemikli köpekli şiirler.valla seneye benim durumda sizinki gibi olcağa benziyor.evim olmayacak ailemin evinede artık evim diyemeyeceğim bi ihtimal daha belki aynı ülkede de olamayabiliriz seneye yada iki sene sonra.gerçi bu biraz düşük bi ihtimal

Çağlar dedi ki...

zuleyla 10/3/2007
hani

bulunduydu kitap...
hani nerede?
biz bişi göremedik...

Çağlar dedi ki...

caglarbilir 10/3/2007
durum raporütürist

* Viva:
Neredesin.

* Keşkül:
Neredesin.

* Farmau:
Kurallara uymak lazım.

* Yec:
Evet başka şiirleri de burada olacak.

* Jido:
Kitap kesin bulundu.

* Eryol:
Yok tez mez.

* İmbir:
Hayırlısı

* Zuleyla:
Kitap bulundu ama daha elime geçmedi. Geçince yazacağım.