17 Temmuz 2007 Salı

Çift kişilikli oda


Kelimeler sınıfını açtım ama nasıl birşey olacak bilmiyorum. Plansız, içimden geldiği gibi olacak bu sınıf, nerelere gider bilmem, buyrun...

Çoğunluğunuz klavyelerinizi on parmak kullanıyorsunuzdur sanırım. kişilik yazsanıza bi. Sadece sağ elinizi kullanıyorsunuzdur tahminim. Azıcık hızlı yazın:
kişilk
kişilik
kişilk
kilşişik

Eğer tek harekette hızlıca yazabiliyorsanız, ne kadar hoş bir ahenge sahip bir kelime olduğunu farkedersiniz. Ama yazabiliyor olsanız da, bazen, bazı gerekçelerle, ya da aslında yapabileceğinizden daha hızlı yazmaya çalışırsanız dağılıverdiğini de görürsünüz, kelimenin.
Çok hassas bir kelime bu. Düzgünse çok sağlam ve hoş duruyor, ama öyle kolay da yazılıverebilen birşey de değil.

kişilik -ği
isim

1 .     Bir kimseye özgü belirgin özellik, manevi ve ruhsal niteliklerinin bütünü, şahsiyet:
       "Herkes, kişiliğine bağlı dokunulmaz, vazgeçilmez temel hak ve hürriyetlere sahiptir."- Anayasa.
2 .     İnsanlara yakışacak durum ve davranış.
3 .    toplum bilimi  Bireyin toplumsal hayatı içinde edindiği alışkanlıkların ve davranışların bütünü.
4 .   sıfat  Herhangi bir kişi için, herhangi bir kişiye yetecek miktarda olan:
       "Bir kişilik yemek. İki kişilik yer."- .
5 .   sıfat  Herhangi bir sayıda kişiden oluşan:
       "Biz, kadın, kız ve çocuk, on altı kişilik bir kafile olduk."- A. Gündüz.
6 .   halk ağzında  Yabanlık.


yabanlık -ğı
isim

1 .     Bayram gibi önemli günlerde veya konukların yanına çıkarken giyilen yeni giysi, kişilik, adamlık:
       "Yabanlık lacivert entarisi, baş örtüsü, çökük yanaklarıyla annesi kapıda bekliyordu."- H. E. Adıvar.
2 .     Ekilmemiş, işlenmemiş toprak:
       "Benim çocukluğumda buraları hep yabanlıktı."- Halikarnas Balıkçısı.


adamlık -ğı
isim

1 .     İnsanlık:
       "Sen de biraz adamlığın yolunu tutmalısın."- R. N. Güntekin.
2 .     Yabanlık.



Not1: Yazı başlığını turşusuyu'nun şu anda yayında olmayan bir yazısına yaptığım yorumda kullanmıştım, tekrar oldu. Kusuruma bakılmasın.
Not2: Tanımlar www.tdk.gov.tr'den.



7 yorum:

Çağlar dedi ki...

atalet 17/7/2007
..

yalnız.. örnek kapı gibi olmuş..

"Herkes, kişiliğine bağlı dokunulmaz, vazgeçilmez temel hak ve hürriyetlere sahiptir."- Anayasa.

bi de şiir geldi aklıma..
kimdendi hatırlamadım ama..

aşk bir kelimedir..
sarı saçlı.. bir sıfat..
bir kız için..
ben sarı saçlı bir kız sevdi..
bu bir cümledir..
sevda dolu bir cümle..

lakin açlık da bir kelimedir..
aziz dostum
ama cümleye gelmez..
sarı saçlı kız gibi..

ne alaka dersen..
bunu düşündüm işte okurkae..
kişilik de bir kelimedir..
kalin..
cümleye gelmez..
adamlık.. gibi..

de yabanlığı konuşabiliriz bol bol =P

Çağlar dedi ki...

xLethex 17/7/2007
yazınnı okurken

eylem - söylem tutarsızlığı geldi aklıma niyeyse.
dışarıdan tutarsızlık olarak algılanan şeylere neden olan dış etkenler falan filan.

( evet hava sıcak burada ;)

Çağlar dedi ki...

acikdeniz 17/7/2007
..

Ben de yazarken genelde harfler yer değiştirebiliyor. Klavye sürçmesi diyerek işi kurtarıyorum :)
Doğru tespit, kişilik "Düzgünse çok sağlam ve hoş duruyor, ama öyle kolay da yazılıverebilen birşey de değil." Kişilik de öyle aslında.Kelimenin yazımıyla anlamı arasında normal şartlar altında bir bağantı yok ama doğru yerden yakalayınca kuruluyor.
Kişiliğin yabanlık olduğunu bilmiyordum. Yeni bir kelime kazandım :)

Çağlar dedi ki...

burdasaklaniyorum 17/7/2007
sözcükler

sözlük okumayı çok severim ben.
özellikle de artık kullanılmayan modası geçmiş sözcüklere bayılıyorum.
analiz edilmesi için kelime önerebiliyor muyuz size acep?

Çağlar dedi ki...

farmau 18/7/2007
merhaba

"Düzgünse çok sağlam ve hoş duruyor, ama öyle kolay da yazılıverebilen birşey de değil."

İşte bu kelimenin tam anlamı bence,
hani bazı kişilikler var çıkartma gibi iğreti gibi duran bedenler üzerinde
bir de adam gibi üzerinde hoş durdurmasını bilenler de var..

Ama çok detay gibi geldi bu yazı bana...Deşeledikçe sanki bir şeyler çıkacak içinden..

Ben bir daha düşünüp öyle geleyim hemşerim:)

Çağlar dedi ki...

hbasak 18/7/2007
ahenkli

kişilik kelimesini ben de sevdim. Klavyede tek elle yazılabilen kelimeleri pek beğenirim. Hele bir de "kişilik"te olduğu gibi aynı parmağı üst üste kullanmayı gerektirmeyenleri...ne ahenk...

Çağlar dedi ki...

caglarbilir 18/7/2007
pek kişilikli bi bloa sahibim canım!!

* Atalet:
Açlık sevmeye gelmez, çekilir...
Kişilik de pek gelmez lafa söze. İnce ince dokunur, pek bir uzun elenir.

Ayrıca... "Ay şekerim geçen şanzelizeden tilki kürkü yabanlık aldım payetli, işlemeli, taşlı falan.. ama kıçım açıkta kalmış iyi mi..." :P

* Letişya:
Tabii ki, kesinlikle sadece kendi kendimize olmuyoruz. Dibimizin tutması için illa ki çevresel bir ateşe ihtiyaç var.

* Açıkdeniz:
Ben de ben de.. Yabanlık.. Don.

* Buradasaklanıyorum:
Aa neden olmasın, ilginç bir fikir. Altından kalkabilir miyiz bilmiyorum ama en azından denemiş oluruz, çeşit olur.
Katılımcı blogculuk... daha ne olsun

* Farmau:
Sen düşün de, benim eşeleyecek halim yok. Size bırakacağım o görevi :)

* Başak:
Acaba Fazıl Say kişilik kelimesini nasıl çalardı piyanoda. (Yok yok, kafayı sıyırıyorum)