2 Mart 2009 Pazartesi

Gündem sözleri

Uzun süredir ilgilenmediğim bu sınıfa gündemde kaşıntı yaratan konular sayesinde yeniden uğruyorum. Derseniz ki ne sınıfı, eski blog derim, TDK derim, sözler derim. Uyuzluk mevzusu ise politikacılar tarafından kavramların içlerinin boşaltılması, içlerine kendi gayelerine uygun saçma anlamların doldurulması, laf enflasyonu yaşanması ile ilgili. Delirtiyorlar ezber bozduklarında, değişime direniyoruz diye tenkit ettiklerinde vb.
Sen kimsin de benim dilimi sündürüp bana çeviriyorsun, laf godoşu!

değişim
isim

1 . Bir zaman dilimi içindeki değişikliklerin bütünü:
"Bu müsamere günündeki selamlama süresince bedenimde bir değişim olmuştu."- A. Ağaoğlu.
2 . Para aracılığı olmaksızın, bir nesnenin dolaysız olarak bir başka nesne ile değiştirilmesi, değiş, değişme, değiş tokuş, takas, mübadele, trampa, trok.
3 . biyoloji Yeni döllerin atalarına tıpatıp benzememesini sağlayan özelliklerin tümü, varyasyon.
4 . denizcilik Rüzgârın yön değiştirmesi.
5 . matematik Bir niceliğin birbirinden ayrı değerler alması veya böyle iki değer arasındaki ayrım.

dönüşüm
isim

1 . Olduğundan başka bir biçime girme, başka bir durum alma, tahavvül, inkılap, transformasyon:
"Alfabe dönüşümü halkın okumayı kolay sökmesi içindi."- N. Cumalı.
2 . biyoloji Görevinin değişikliğe uğraması yüzünden bir organda ortaya çıkan değişme.
3 . ruh bilimi Bilinçaltına itilmiş bir duygu veya isteğin, karşıtı görünümünde veya başka bir biçimde bilince yükselmesi, transformasyon.

gelişim
isim

1 . Gelişme işi.
2 . Serpilip büyüme.
3 . İlerleme, inkişaf, tekâmül.
4 . tiyatro Aksiyon.

idame
isim, eskimiş (ida:me) Arapça id¥me

Sürdürme, devam ettirme.

idare
isim (ida:re) Arapça id¥re

1 . Yönetme, yönetim, çekip çevirme.
2 . Ülke işlerinin yürütülmesi, kamuya ilişkin hizmetlerin bütünü.
3 . Bir kurum veya kuruluşun yönetildiği yer veya makam:
"Meğer Gazi Paşa gelecekmiş. İdare her sınıfa Afet Hanım'ın Yurt Bilgisi kitabından üçer nüsha dağıttı."- H. Taner.
4 . Bir kurumun işlerini yürüten kurul:
"Gazete idaresi tarafından zarf kazara açılmış."- P. Safa.
5 . Tutum:
"Birdenbire, elindeki suyu günlerce idareye mecbur bir kazazede hâline geldim."- N. F. Kısakürek.
6 . İdare kandili veya lambası.
7 . Hoş görme, göz yumma.
8 . Yetinme:
"Bu son hatıralarla sonuna kadar idareye çalışıyorum."- S. F. Abasıyanık.


Not: Tanımlar her zamanki gibi www.tdk.gov.tr adresindeki Güncel Türkçe Sözlük'ten.

7 yorum:

Adsız dedi ki...

pek güzel, pek nadide...

Çağlar dedi ki...

Şimdi gündemde değişimin kaynağı olduğunu iddia eden erk sahibi olanlar ve onların değimi ile değişime direnenler var ya, ondan yazdım bu yazıyı. Nadide değil yani efendim.

Adsız dedi ki...

dönüşüme direnebilir miyim peki..
kızmazsan..
yani kendi kişisel yaşamımdaki dönüşüme.. direnesim var =)
TDK ve senin izninle..
idameden idareden sıkıldım..istintak edesim..
istiskal edesim..
istihza edesim var..

öpsemmm
atalet...

Çağlar dedi ki...

* Atalet:
Ay annem olur mu, et et. Ben de Direnen Canlar diyorum ki zaten. Öpmesen aklım kalırdı ;)

.. dedi ki...

değişimi idare edip, gelişimi de idame ettirebilsek...

Çağlar dedi ki...

* Bacım:
Ben idarenin değişime bakışından sıkıldım da zaten direniş derdine düştüm. Ama sen bilirsin tabi.

.. dedi ki...

idareyi değiştirsek o vakit 8) huzurumuzu idame ettirmek adına.