12 Kasım 2007 Pazartesi

Dört kitaptan anlam arayışı




Birinci Kitap
1. Kat: Dünyaya şahit olmanın yolu yolu ise maceranın kendisinden başka birşey değildi. Yaşanılanlar, görülenler ve öğrenilenler ne kadar acı olursa olsun, macera insanoğlu için büyük bir nimetti. Çünkü dünyadaki en büyük mutluluk, bu Dünya'nın şahidi olmaktı. (sf.91)
2. Kat: ...Müneccimleriniz ya da medrese hocalarınız bir hata yaptıklarında sözgelimi cezaya çarptırılırlar mı? Hata yapmaktan korkmuyorlarsa belki de hatanın cezasından korkuyorlardır...Öyleyse onların doğru düşünmeleri için yeterince şart yok demektir.Çünkü onlar doğru düşünseler de düşünmeseler de nasıl olsa saygı göreceklerini, tehlikeye düşmeyeceklerini bildiklerinden hatadan da korkmazlar. (sf.135)
3. Kat: - "Güçlü olmayı neden bu kadar çok istiyorsun?" - "Elbette herkes gibi, varlığımı sürdürmek için" - "Senin yaptığın bir tür tahnitçilik. Güç ancak ölüleri korur." - "Bu sözler kesinlikle sana ait değil" - "Belki de sahip olduğum hiçbir şey bana ait değil. Zihinsel yeteneklerim de bunun içinde. Oysa sen, tabiatın kuvvetlerine sahip olmayı istiyorsun" (sf.151)

İkinci Kitap
1. Kat: "İktidar makinesi" dediği şey, yani onun öz varlığı, sonu gelmez isteklerle büyüdükçe tutkuları da devleşmiş, bu yüzden o, nefret ettiği zaaflarını ortadan kaldırarak benliğindeki son insanca kırıntıları da yok etmişti. Oysa zayıflık denen şey hayat, iktidar ise ölüm değil miydi? O, tabiatın kuvvetlerine hükmetmeye çalışmış, ama aynı kuvvetler onu, yarattığı canavarın içinde kıstırmışlardı. (sf.64)
2. Kat: İşin kötüsü onlar, kendi gerçeklik duygularına gerçeğin ta kendisi diye bakıyorlar, aşina oldukları ve şaşırtıcı bulmadıkları herşeye gerçek diyorlardı. Oysa bu, gerçekdışı olanın tanımının ta kendisiydi. Çünkü Dünya'nın kendisi, bir mucize olarak, düşlerden kat be kat daha şaşırtıcı ve hayranlık uyandırıcıydı. (sf.76)

Üçüncü Kitap
1. Kat: "Ama ben, bugüne kadar kazanmak için oynamadım hiç. Oyunun bana verdiği zevkle yetindim." (sf.17)
2. Kat: Sağır'ın o güne dek gördüğü ve tanıdığı insanların nerede ise tümü, hesap kitap işlerini erkeğe, güzelliği ve onu üretmeyi de kadına yakıştırır, ikincisini aşağılamak bir yana, üstelik onu kirletmeyi ve lekelemeyi de marifet sayarlardı. Belki de güç tutkusunun insanı vardıracağı yegane yer, erkeklik ve onu kullanmanın en kaba yolu olan şiddetti. Gel gör ki şiddetin en yalın biçimi, güzel olan, belki de dişil bir şeyi parçalamak ya da kirletmekti; bu da elbette insanda güçlü olduğu duygusu uyandırırdı. (sf.25)
3. Kat: "Ama ben, dünyayı korku duygusuyla değil, güzellikle tanıyorum. Benim ona baktığım gibi, Dünya da bana bakıyor ve gülümsüyor, ben ona neden gülümsemeyeyim?" (sf.83)
4. Kat: Hakikat, ona erişmek için ödediğimiz bedel olmalıydı ki, onca zaman süren zahmetli yolculuğun ve çektiği bu kadar sıkıntının ardından... (sf.132)
5. Kat: - "Benim dünyada tattığım en büyük lezzet, hayat değil, insanlık!"... - "...Fakat birçok kişi için, insan olmanın zevkini ve keyfini çıkarmak değil, hayatı sürdürmek ve korumak daha önemli görünüyor. Ne pahasına olursa olsun yaşamaya çalışmakla, doğrusu çok büyük bir mutluluğu kaçırıyorlar" (sf.139)
6. Kat: Kasabın kafasında dönen bu hesaplar, bir kadının en etkili süsünün bilinmezlik olduğunu ispatlıyordu. Öyle ki hemen her erkek, bilip görmediği, bu yüzden hayal etmek zorunda kaldığı kadınları kendi pembe hülyalarıyla bir kez süsleyince, onlarla karşılaştıktan sonra bile gerçeği değil, bu süsleri görmeye devam ederdi. (sf.159)
7. Kat:  - "Her insan ancak bilmediği şeyden korkar. Korkusunu yenmek için bilmek ister. Fakat bilmesi için araması gerekir... Eğer insan birşeyi arıyorsa, onu bulmuş ve ona kavuşmuş da değildir. Kavuşamadığı şeye erişmek için can atar. Eh! bu da aşktır işte....Korkudan arayışa, arayıştan ise aşka geçtik... Arayış bitince... korku da aşk da biter." - "İşte o zaman meşk başlar!... Zaten cennet de budur.... ve gülümseyen herkes cennete bakıyor demektir" (sf.204)

Dördüncü Kitap
1. Kat: İshak Efendi gökyüzünde bazı garip olayların cereyan ettiğini, mesela yıldızların birbirlerinden uzaklaştıklarını söylemiş... Adamın dediğine göre mekan büyümüyor, tam tersi mekan içindeki herşey küçülüyordu. (sf.86)
2. Kat: "Bana güven" dedi. "Senden daha yaşlı ve tecrübeli birine güvenirsen, kendine güvenmeyi de öğrenirsin. Bu kadar sağlamcı olma. Maltalı haberi ulaştırırsa alt tarafı gemiyi batırıp bizi de öldürürler. Sen bu kadar küçük bir şeyden mi korkuyorsun? Gel, otur yanıma!" (sf.145)
3. Kat: "...Tıpkı kadınlarınki gibi, bu hayvanların da bakışları çok şey söyler. Neyse!..." (sf.147)


Birinci Kitap: İhsan Oktay Anar, Puslu Kıtalar Atlası(1995, İstanbul, İletişim)
İkinci Kitap:İhsan Oktay Anar, Kitab-ül Hiyel(1996, İstanbul, İletişim)
Üçüncü Kitap:İhsan Oktay Anar, Efrasiyab'ın Hikayeleri(1998, İstanbul, İletişim)
Dördüncü Kitap: İhsan Oktay Anar, Amat(2005, İstanbul)


24 yorum:

Çağlar dedi ki...

atalet 13/11/2007
..

benim asansör..
1.kitap 3katta..Güç ancak ölüleri korur' da

3. kitap 1. katta Ama ben, bugüne kadar kazanmak için oynamadım hiç. Oyunun bana verdiği zevkle yetindim' de..
3 kitap 5. kat..Fakat birçok kişi için, insan olmanın zevkini ve keyfini çıkarmak değil, hayatı sürdürmek ve korumak daha önemli görünüyor'da
3 kitap 6. katta ..bir en etkili süsünün bilinmezlik olduğunu ispatlıyordu' da
3 kitap..7 katta cennet'te
4. kitap 3. katta.. ölümde.. durdu..
kapılar açıldı birer yolcu bindi.. düşünce kılığında..
ben devam ettim yolculuğa..

Çağlar dedi ki...

banu 13/11/2007
http://www.bagimsizdenklem.com

mmm bir de Suskunlar var. Onu yeni aldım daha okumadım. İlham geldi; dur açayım , başlayayım :)

Çağlar dedi ki...

farmau 13/11/2007
güç

Çağlar harika cümleler cımbızlamışsın kitaplardan.

İçlerinden sadece Amat'ı okumuştum ben demek ki hemen diğerlerinede zaman ayrılacak:))

Güç ancak ölüleri korur
Çok haklı aslında ,istediğimiz güce eriştiğimizde daha güçlü olanla kıyaslamayız mı?Yani sonu yok bunun!

Güç nereye kadar..

Çağlar dedi ki...

atkadehielinden 14/11/2007
..

Benim dünyada tattığım en büyük lezzet, hayat değil, insanlık!"... - "...Fakat birçok kişi için, insan olmanın zevkini ve keyfini çıkarmak değil, hayatı sürdürmek ve korumak daha önemli görünüyor. Ne pahasına olursa olsun yaşamaya çalışmakla, doğrusu çok büyük bir mutluluğu kaçırıyorlar"

:))

Çağlar dedi ki...

imbirgaripsinbirgaripler 14/11/2007
**

7. Kat: - "Her insan ancak bilmediği şeyden korkar. Korkusunu yenmek için bilmek ister. Fakat bilmesi için araması gerekir... Eğer insan birşeyi arıyorsa, onu bulmuş ve ona kavuşmuş da değildir. Kavuşamadığı şeye erişmek için can atar. Eh! bu da aşktır işte....Korkudan arayışa, arayıştan ise aşka geçtik... Arayış bitince... korku da aşk da biter." - "İşte o zaman meşk başlar!... Zaten cennet de budur.... ve gülümseyen herkes cennete bakıyor demektir"
her kat çok güzel düşüncelere sevkediyor insanı ama bu katı şu günlerde düşündüklerimden dolayı hemen kendime alındım:)yani aşk kısmı değil bilmediği şeylerden korkma kısmı :)

Çağlar dedi ki...

verocka 14/11/2007
bu blok bloğu açma işi devam edip gidiyo

sizede uğramayacatım. ama dedim ya blok bloğu açıyo

"bir gün bi kitap okudum tüm hayatım kaydı."

neyse

gelelim sebebi ziyaretimize

hiç bir masraftan kacınmayarak düzenledimiz " ilk yazdığın yazıyı yenidez yayınla

kumpunyasında" sizide aramızad görmekten onur duyarız

allam düğün davetiyesi gbi oldu.

ayrıntılı bilgi bkz verocka :PP

Çağlar dedi ki...

SunnyCameHome 15/11/2007
Çağların Doğumgünü

29 yıl önce bugün mini mini bir bebekmişsin anneciğinin kollarında...
E şimdi koca bir adam olmuşsun hayatın yollarında...
Hep güzel yürü... Sağlıkla, huzurla...

Yeni yaşın kutlu olsun...

Nice yıllara...

http://www.birthdaysblow.com/birthdayalarm/pages/birthday057.html

Çağlar dedi ki...

somebuddy 15/11/2007
doğum günü

sen kitaptaki anlam arayışındasın..
ben sende..
ama sen anlatsan da,
ben anlayamam ne de olsa..
sen sensei, ben çekirge..
zıplıyorum konmak için yakına..
bir gün konuvericem umuduyla..

doğum günün kutlu olsun şaşkın arkadaşım..
umarım hayat sana hak ettiğin şekilde adil davranır.. :)

Çağlar dedi ki...

atalet 15/11/2007
=)

hiyel ne demek..
kitab-ül hiyel..

mutlu yıllar çağlar..
iyi ki doğdun da.. yazdın..

Çağlar dedi ki...

pelinsworld 15/11/2007
iyi ki doğduk :)

dolfin sayesinde öğrenmiştim aynı günde doğduğumuzu :)
hayat işte tesadüflerini esirgemiyor :)
ben gök kuşağını gördüm bu sabah!
sabahın köründe telefonlar aldım
ofise girdiğimde hapi börtdey şarkısı indirmiş arkadaşlar tam ses çaldılar ofisin ortasında kala kaldım...
güzel bir gün olsun senin içinde
farklı bir yaş ve mutlu bir yıl daha
MUTLU YILLAR ÇAĞLARCIIMM

Çağlar dedi ki...

hbasak 15/11/2007
kutlama

Bloglara gelemiyorum, 'yorumla'yamıyorum bu aralar, iyi ki sabah sabah aklıma düşüp uğramışım, doğumgünü kutlamasını kaçırmadım! Elim de boş geldim, ayıp olacak?!....Dur, ben de 10 Kasım'dan kalma bir bayrak olacak, onu göndereyim...

Çağlar dedi ki...

verocka 15/11/2007
...

allam yinemi ben ?

ektinliğimiz cuma günü yapıalacakmış bilgilerinize arz ederim

Çağlar dedi ki...

imbirgaripsinbirgaripler 15/11/2007
bende bende

ben de kutlayım doğum gününü iyiki doğdun.ömrün boyunca hep mutlu olursun innnşalllaaahh..
bu pasta
http://mada.blogs.com/madablogs/images/2007/08/03/mna_ada_yagn_pastasi.jpg
bu da hediye:
http://www.seriouswheels.com/pics-pqr/Peugeot-907-Concept-FA-Top-1280x960.jpg

Çağlar dedi ki...

atkadehielinden 15/11/2007
.....

ayy bu gün seninde dogum gününmüş
kutlu olsun
yeni yaşın ve yeni yılın
:)
tam günüylen kutluyorum yarabbim bi mucize :)

Çağlar dedi ki...

Ödül 15/11/2007
sıra

beşinci kitaba gelmiş
ihsan oktay anar,suskunlar,Ekim 2007

Çağlar dedi ki...

Ödül 15/11/2007
anaaaa

hakkat bugün doğumgünün,tevekkeli bişi çekti beni buralara.
iyi ki doğdun bloglar aleminin bir numerolu fikir adamı,sağlıklı ve mutlu nice yıllara...

Çağlar dedi ki...

eryol 15/11/2007
ihsan oktay anar

puslu kıtalar atlasını ilk çıktığı zaman okumuştum. O zaman bir arkadaşımın kardeşinden duymuştum kitabın güzel olduğunu, kitap dergilerinde filan rastlamamıştım. Sonra diğer kitaplarını da dergilerin ahber kısımlarında gördüm, öyle aldım okudum. Ve düşündüm, niye reklamı yok, niye bilinmiyor, niye sadece eş dosttan duyuyoruz diye. Geçen hafta bir gazetenin kitap ekinde okudum, özellikle röportaj vermezmiş İhsan amca, böyle gelmiş, böyle devam edecek imiş. Yine düşündüm, hoşuma gitti bu yöntem. Çünkü kimse bu kitap güzel diye ortalıkta bağırmıyor, arkadaşının elinde görüyorsun, veya bir sohbette söylüyor bu amcanın kitapları güzel, tarzı şöyle diye. Yeni kitabı Suskunları alıp okumak lazım ilk fırsatta, kısmet artık.

Mutlu yıllar, iyi okumalar efendim..

Çağlar dedi ki...

baliq 15/11/2007
...

"her insan bilmediinden korkarmış" yha;
sen yheni yaşından korkma hiç emi..

en yheni başlangıçlar senin ossun; seekiyle kal!

Çağlar dedi ki...

Icha 16/11/2007
Nice yillara..

Kazanmak icin oynama, guclu olmakla kilinmak arasindaki ufak cizgiyi yakala, dunyaya gulumse gulmekten korkma, hakikate erisebilmek icin en azindan insanligi ozumse, nefsini tani ve sana neler yaptirabilecegini, korkularinla yuzles, arayislarinin altinda yatan sebepleriyle hesaplas, soyle bir bakin yasadigin yere soludugun havaya, ve guvenmek icin sans ver insanogluna....
..
Hani bir soz vardir ya, ne kadar soylersen soyle, anlattiklarin karsindakinin anlayabildigi kadardir..

Anladigim kadariyla aktarabildiklerimin sozculugunde yeni yasini kutlar, nice mutlu yillar dilerim.. :)
(gecikmeden dolayi ozur dilerim, umarim seneye gunu yakalayabilirim) :)

sevgiler..

Çağlar dedi ki...

farmau 16/11/2007
:)

Çağlar hemşerim iyiki doğmuşsun umarım gönlünce bir ömür senin olur:))

Çağlar dedi ki...

caglarbilir 17/11/2007
topla ve teşekkür et, tamam.

* Atalet:
Adam felsefe hocası. Romanı kullanarak aralarda sokuşturmasını sevdim. İnsan okurken arıyor böyle şeyleri kitaplarda.

* Banu:
Ya herif benim dördünü birden okumamı mı bekliyordu ki beşinciyi kaktırmak için, anlamadım ki. Hem de geçen ay, Ekim'de yayınlanmış. Şaka gibi. son gece sınava kitabın yanlış yerinden çalışmış öğrenci gibi hissediyorum şu anda :)

* Farmau:
Kitaplarda güç kavramını görünce pek sevindim. Hani biraz uğraşmıştık bu konuyla ya eski yazılarda... Yeni fikirler getirdi bu cümleler.

* Kadeh:
Bu alıntıladığın parça(insanlık) da şu ana kadar hiç düşünmediğim birşeydi, okuduğumda şaşırtmıştı.

* İmbir:
"Gerçek insanı özgür kılar"mış :)

* Verocka:
Beni çalışmanızdan mazur görünüz.

* Sunny:
Ne güzel arkadaşsın sen ya. Harbiden. Çok teşekkür ederim, ne kadar içten olabiliyorsa, o kadar içten. Gününü, saatini, dakikasını beklemene de çok teşekkür ederim. Ne diyeyim ki. :) Tüm dileklerin için de teşekkür ediyorum. Ne istersen, onlar da senin için olsun.

* Sambadi:
:)
Teşekkür ederim.
Şiir olmuşsun çekirge. Afferim.
Ha bi de... herkesin tuttuğu kendine, biliyosun. Hepimiz kendimizi çözersek, yeter.

* Atalet2:
Hiyel mekanik demek ama, adam oynuyo kelimelerle. oyun, hile, alay da demek isteyebiliyo bazen. Ben oyun etmedim size, harbi onbeşi, benim doğum günü, teşekkür ediyorum.

* Pelin:
Doğumgünümde akşama kadar çalıştım. Akşam eğlendim. Sonra da zaten zamanım olmadı, teşekkürleri toparlamaya anca gelebildim. Tekrar iyi seneler olsun hepimize.

* Başak:
Kutlama ve bayrak için teşekkür belirtiyorum, albüme koydum, bilgine.

* Verocka2:
Size iyi çalışmalar efendim. Benim ilk yazı şurada, ilgilenenler için: http://caglarbilir.blogcu.com/849527/

* İmbir2:
hem pasta hem de hediye için çok teşekkürler. Araba iyiymiş ama.
Ha bu arada ben hediye niyetine senin blogdaki bağlama ile metal parçayı dinledim kerelerce. onun için de sağol.

* Kadeh:
Sağolasın kadehcim.

* Ödül 1 & 2:
EVet beşinci kitap aklımda. Ve teşekkür ederim. Ama bilemedim ben sizi.

* Gökhan:
Arka sokak ve fısıltı gazetesi ile tanıtım... Güzel yöntem. Duru ve sağlam bir akım. ve teşekkürler.

* Balık:
Yeni yaş... korkmam :)

* Ayça:
Yorumunu önce kitaplardan aldığım alıntıların yeniden yorumlanması gibi okudum. Sonra baktım kutlama yazısı. Sonra bir daha okudum, sanat yapılmış dedim. Şimdi bir daha okuyacağım. Okudum, şunları buldum: Doğru, başarılı, mutlu olmak. Başkaları da vardır da.. bu kadar anlayabildim :)
ve teşekkür ederim iyi dilekler için. Gecikme yok, düşünmek yeter.

* Farmau:
Sağol kurbağacım :)

Çağlar dedi ki...

Icha 19/11/2007
:)

Aslinda dogru anlamissin evet, kitaptan bizlere sunduklarinin kisa bi ozetiyle birlestirdim dogum gunu tebrigimi, hos olur diye dusunmustum.. :)
yeniden iyi ki dogdun diyorum :)

Çağlar dedi ki...

caglarbilir 22/11/2007
e bi daha tamam o zaman

* Ayça:
Evet, hoş olmuştu. Tekrar teşekkür ediyorum ben de ;)

Çağlar dedi ki...

yicemkelleyi 26/11/2007
Ödül

Şimdi bildin inşallah beni :)