26 Eylül 2007 Çarşamba

Arhavi'li İsmail


aguş
isim, eskimiş (a:gu:şu) Farsça ¥¦°ş

    Kucak:
       "Seniha'ya sarıldı, aguşuna alıp onu tekrar şımarttı."- E. E. Talu.


taka
isim, denizcilik (ta'ka)

1 .     Doğu Karadeniz bölgesine özgü yelkenli bir tür kıyı teknesi:
       "Taka ile deniz yolculuğunun nasıl geçtiğini anlatmayacağım."- E. E. Talu.
2 .   mecaz  Bozuk, zor çalışan veya eski kara taşıtları için kulanılan bir söz.


mendeve sözü bulunamadı.

kerempe
isim, coğrafya

1 .     Denize doğru uzanan taşlık burun.
2 .     Dağın en yüksek yeri.


emanet
isim (ema:net) Arapça em¥net

1 .     Birine geçici olarak bırakılan ve teslim alınan kişice korunması gereken eşya, kimse vb., inam, vedia:
       "Emaneti olanlar burada her vakit bunlarla ilgilenecek bir çırak bulurlar."- S. Birsel.
2 .     Bir kimse ile birine gönderilen şey:
       "İstanbul'dan getirdiğim emanetinizi akşam benden alınız."- .
3 .     Eşyanın ücret karşılığı geçici bir süre bırakıldığı yer.
4 .     Can, ruh:
       "Allah emanetini alsın da kurtulayım."- .


patalya
isim, denizcilik (pata'lya) İtalyanca battella

    Her iki küreği bir kişi tarafından çekilen, birden üç çifteye kadar savaş gemisi sandalı.


fotika sözü bulunamadı.

akıbet
isim (a:kıbet) Arapça ¤¥®ibet

1 .     Bir iş veya durumun sonu, sonuç:
       "Sen akıbetini pek hak etmemişe benziyorsun."- R. N. Güntekin.
2 .   zarf  Sonunda, önünde sonunda:
       "Akıbet, iş düzelecek."- .



Not: Tanımlar tdk.gov.tr'deki Güncel Türkçe Sözlük'ten.

12 yorum:

Çağlar dedi ki...

ipeksol 26/9/2007
düş

..

bir şey mi kaçırdım ki ne..bu kelimeler ne ola..

..
gönlünce

..

ballı ılık süt de bıraktım

Çağlar dedi ki...

atalet 27/9/2007
..

elin takasına.. kayığına binen..
çabuk iner..
emanet teknenin gözü kerempede olur..

arap kökenli gemici ??

karaip korsanı..
sürme..
derviş ??
zikir ??

Çağlar dedi ki...

atkadehielinden 27/9/2007
:)

bekliyelim bari ...

Çağlar dedi ki...

alpernatif 27/9/2007
??????

Babam dün bize kerempe getirdi
(Cümle içinde ben kullanayım dedim)

Çağlar dedi ki...

hbasak 27/9/2007
fotika...

Fotika, büyük ihtimalle özel isim. Bir kadın ismi. Ve Fotika'nın memesi de kadının memesi, öyle buji - memesi gibi bir şey değil...sözlükte aramayınız....:)

Çağlar dedi ki...

hbasak 27/9/2007
kerempe

Kerempe'nin de özel isim olduğundan şüpheleniyorum İnebolu-Cide arasındaki Kerempe Burnu'ndna ötürü...1885 yılında yapılmış bir deniz feneri varmış orada. Hatta fotoğrafını buldum:

http://www.coastalsafety.gov.tr/UPDIR/331.jpg

Akşam akşam nelerle uğraştırıyorsun beni?!

Çağlar dedi ki...

gulcinkuju 28/9/2007
merhaba :)))

bundan güzel konu olmaz. bilmediğim elimler sözlüğüme ekledim bişeyler yine. tesekkürler.. işime yarayacaklar...

Çağlar dedi ki...

atalet 28/9/2007
..

düşündüm de..
özetle
bindik bir alamete gidiyoruz kıyamete .. demek uygun olacak gibi geldi
=P

Çağlar dedi ki...

xLethex 28/9/2007
ehe

"beni al aguşuna ölürüm beni al" haha pinhani parçayı böyle söylese daha da bi hoş olurmuş bence.
bu kelimelerden bir hikaye oluşturdum zihnimde ve ortaya ne çıktı bil bakalım (orijinal bişey değil gerçi, yeşilçamda 1500 farklı versiyonu daha vardır ama olsun) balıkçıyla kızın aşkı. taka fırtınaya kapılıyo falan kız bekliyo bekliyo haber alamayınca öldüğünü zannediyo sevdiceğinin, atıveriyo kendini dağın en tepesinden aşağıya. fakat kadere bak ki aynı anda balıkçı geri dönüyo, ağlıyor akıbetine falan filan.
hayır aşkla falan kafayı bozmadım ben hoşuma gidiyo "romantik" şeyler düşünmek. yapamadığım şeyleri düşünürüm öyle kabul et yani ehe (gülcek bişey yok bunda farkındayım)

Çağlar dedi ki...

caglarbilir 28/9/2007
efendim toptan toparlayalım ki açıkta birşey kalmasın

Bu kelimeler bir şiirdendir. Nazım Hikmet'in Arhavili İsmail isimli, Kurtuluş Savaşı Destanının bir parçası (olarak bildiğim, yanlışsa düzeltin lütfen) şiirdir. Anadoluya kaçırılan silahları bilirsiniz, o serüvendeki birçok hikayeden sadece biridir. Şiir kitaptan okunur bilirim ama merak edenler için şurada buldum bir örnek: http://www.itusozluk.com/goster.php?t=arhavili+ismail+in+hikayesi

Kerempe o ünlü fener, Fotika da demek ki o ünlü kadındır. Memeleri de vardır belli ki.

* İpek:
İçtim sütünü, ekşitmedim :)

* Atalet:
Sınırsız sorumsuz çağrışmışsın, ne güzel

* Kadeh:
Budur işte.

* Alper:
Olmuş aferim otur, on :)

* Başak1ve2:
Hehe biliyorum canım, özellikle ilgi çeksin diye bıraktım öyle. Amamendeve bulunamamış anlaşılan :P

* Gülçin:
Ne güzel kelimeler var di mi.

* Atalet:
Durdurun dünyayı, inecek var :)

* Letiş:
E bu da olmuş hikaye, nolucak, di mi..

Çağlar dedi ki...

pelinsworld 28/9/2007
:)

çağlaaar
kafam bir dünya
o nedenle bu sefer anlamaya çalışmıyacamm :)
selam verip kacacammm

Çağlar dedi ki...

caglarbilir 29/9/2007
pp

* Pelin:
Peki Pelin. meraba o zaman :)