14 Eylül 2006 Perşembe

Genel Sistem Teorisi Nasıl Sündürülür?

Genel Sistem Teorisi(GST) der ki, tüm sistemler kendilerini oluşturan alt sistemlerden oluşurlar. bütünün özellikleri kendisini oluşturan alt sistemlerin bireysel özelliklerinin toplamından farklıdır/fazladır.
Burada bu teorinin-kuramın didiklemesini, irdelemesini yapmayacağım. O 50'lerden beri bolca yapılmış ve hatta sanırım bu paradigma yerini ?durumsallık teorisine?(yoksa da attım) bırakmış bile.

Yine, şahsi derdim bu teoriyi okuduktan sonra aklımda kalan çapakların nemli ortamda formlarının bozulması ve beni zehirlemesi durumu.

Şimdi elimizdeki bir sorunu çözmek ya da durumun ne olduğunu anlamak için bu teoriyi kullanacak olsak ve ne oldu da böyle oldu, kim, hangi büyük fotoğraf buna sebep oldu deyip didiklemeye başlasak nerede duracağımızı bulamıyorum. Yani genel sebep bulma adına tüme varırken nereye kadar gideceğimizi, hangi soyutlama düzeyine kadar çıkacağımızı nasıl bulacağız. Ya da bulduğumuz genel görüntü yeterince genel mi, bulduk mu nasıl farkına varacağız. Hatta aslında yeterince yükselir ve genelleme yapar hale gelirsek aslında görüntü flulaşmış ve zaten biz iyice kaybolmuş olmayacak mıyız.
Yoksa bu dediklerimin GST ile hiç alakası yok, iyice sızdırmaya mı başladım ben.

GST neymiş ki diyenlere:

  • http://www.eylem.com/sibernetik/wsismodel.htm
  • http://www.istanbul.edu.tr/yuksekokullar/teknikbilimler/yed/  personal/programlar/bilgisayar/sistem.htm
  • http://www.ozyazilim.com/ozgur/marmara/orgut/sistem.htm
EK:
"Frequently consider the connection of all things in the universe." -Marcus Aurelius

 

3 yorum:

Çağlar dedi ki...

zuleyla 14/9/2006
hımm...

biraz düşünelim bakalım...geleceğim yine buraya...

Çağlar dedi ki...

isimsiz 25/10/2006
:D

iki kere okudum ama tık yok, kusura bakma yani...

Çağlar dedi ki...

zuleyla 23/1/2007
***

Genel Sistem Teorisinin felsefesi şöyle özetleniyor:

"Her bilim dalında birbirinden bağımsız olarak geliştirilen genel ilkeler benzer özellikler taşır.Sistem yaklaşımı da sistemlere uygulanabilecek ana ilkelerin oluşturulmasını amaçlar.

Flulaşmayı konudan uzaklaşmayı önlemek, esnekliğin sınırlayabilmek için, belirli bir bütün (insan,örgüt,toplum,devlet vs.)sistem yaklaşımıyla analiz edileceği zaman,temel olarak şu soruların cevabı araştırılmalıdır deniliyor:

"1)Önemli parçalar nelerdir?
2)Bu parçaları birbirine bağlayan ve birbirleriyle uyumunu sağlayan süreçler nelerdir?
3)Bu süreçlerin özellikleri nelerdir?
4)Amaç veya amaçlar nelerdir?"

Düşündüm de şimdi bu teori gözlem çerçevesi yazınızın cevabıdır....