14 Ekim 2006 Cumartesi

Gönül yaylarını zın zın ettiren reklamlar


Yine bir deneysel çalışmaya hoşgeldiniz. Geçen gün aklıma, izlediğim reklamlara ne kadar kızdığım, gözüme hep birşeylerin takıldığı, mantık hataları yakalayıp durduğum geldi. Çabuk sinirleniyorum, hatta küfür falan ediyorum bu harika dehalara. Kendi kendimi eleştirmek için bir deney yapayım dedim. Bir reklam paketi yakalayıp başından sonuna tüm reklamları not edip saçma gelen noktaları yazacağım. Bakalım ne kadar düz, ne kadar eğrilermiş.

şov haber sonrası, dizi öncesi 10 dakika kadar bir reklam denkgelmek üzere, önce hızlı not alıyorum alta, sonra düzelteceğim:

aha düzelttim. Buyrun. Değerlendirme en altta.
  1. kokakola mutlu sofra, el çabukluğu işçiler, aile, neşe, millet koladan mu mutlu oluyor birader. iftar vaktiyle herkes kolaya yapışıyor. kolanın sofrada tuzu olcakmış tatlı tadıyla. iftarı sömürüyorlar. Eğer bu küresel düşün, yerel uygula politikası ise gözüme batıyor. Çünkü bu ürün bizim yerel kültürümüze uymuyor ki. kola bana sokak hatırlatıyor. Geleneksel sofra değil.
  2. her eve son sürat internet. telekom, intel, mikrozort işbirliğiyleymiş. bi kere adsl mi son sürat. buna peah demek istiyorum. ayrıca biraz içini bildiğimizden bu eski teknolojinin yığın halde kaktırılması olarak algılıyorum bu projeyi. 
  3. worldkart'ın mor balgamları saltanat kayığında. indirim reklamı bu. kartımızda 50 liralık alışveriş yapacakmışız da şu kadar puan alacakmışız. indirim versene, o puanı ne yapacam ben, ne olacak, harcayacağım. çünkü başka yapabilecek birşey yok. e ben 40 liralık alışveriş yapacaktı isem ve heyecanlandı isem yüzeyselce, 10 lira daha mı harcayacağım. bu sayede de 5 lira daha fazla harcama imkanı kazanacağım. e bu ihtiyaç desteği olmayan talep yaratma değil mi. evet öyle. 
  4. antalya'ya 60 kilometre kalan kent reklamı. bir antalya'lı olarak sanırım o yolun antalya yolu olmadığını söyleyebilirim. ama bu kabul edilebilir. bayramın en büyük hediyesi sevdiklerin gülümsemesi. peki bu da doğru. iyi de kar yağan yer neresi. bu bayramda nereye köpükten kar yağdı. hadi neyse. 
  5. opet buz altında kit. -20 donma noktası. 1 kasımdan itibarenmiş. reklam zaten arkada cem yılmaz, kara şimşek edalı gitt ile abzürt. bunu dışında mantığına diyecek birşey yok.
  6. topuklu kadın. çikolata kadını. ve saçını çok yıkamak istemeyen kadın. ıykarken saçını yıpratmak istemiyormuş. saçını asitle mi yıkıyon. herkes zaten senin bir eski modelini kullanıyor. e noldu.
  7. nescafe 3ü biraradaymış. 3 elemanın(oğlan) reklamı. karışım kelimesini karisim diye yazmışlar. bi kere ürüne kılım. nerde kaldı damak tadı. nerede kaldı kendi ayarımız.
  8. pronto. fiber başlıklı kadın. aman kadın değil toz alıcı işte. kıçında aleti sallıyo. işi bitince atıyon, yıkayıp neden yeniden kullanamıyoruz. çok mu zenginiz o kadar lüks yapacak.
  9. birbirlerini bekleyeneler. neydi bu reklam. ha ülker bayramlar gülmek ister. ülker şeker reklamı.  reklam iyi klasik bayram sömürüsü, o kadar. 
  10. kelebek yemek odası şu kadar liraymış. 
  11. cipso patos otobüsü, gıcık bir müzik. ne kadar saçma elemanlar. herkes dj? 
  12. kelebek oturma grubu bu kadar liraymış.
  13. dr. ötker puding. herkes yiyor. kan şekerleri tavan yapacak. 
  14. gimadaki indirim karagöze söyletilmiş. karagöze ne gimanın indiriminden.
  15. bp ultimate 270 cc performans artışı sağlıyormuş düzenli kullanımda. ne demek yahu 270 cc performans artışı. 3000 cc bi aracım var, düzenli kullandım, yüzde 10 performans, iyi süper. peki 1200 cc bi aracım var, yüzde 22 performans. hade len.
  16. yapıkredi balgamları araba sürüyor. bu yekten saçma zaten. 
  17. opet fullforce 97 oktan benzin. yine fughhfughh yapan gitt.  neyse. 
  18. carrefur davulla reklam. ucuzluk reklamı yapıyor. yapsın herifler. fransız markası ya :)
  19. bp ultimate 270 cc performans artışı ne demek yahu --gene--
  20. ülker ece bambaşkaymış. çukulata. ne başka, fındıkla çukulata işte.
  21. castrol seçkin mühendisleri motor düşmanlarına karşı savaşıyormuş. yağı koyuyon araba çalışıyor soğukta. yağı koyuyon tır güçleniyor. yağın ötesindeymiş. nerede peki. olur mu böyle şey birader. bak yine kendi bacağına sıkıyor adam. sen bi alt model yağı da hala satmıyo musun.
  22. pidenin içinde çokokrem. pidenin içine yağ ve bal felan sürülür. çokkremin ne işi var. gerçi bu ağız tadına bakar değil mi. 
  23. vw golf uzaktan sevmişiz. golf sevgimize karşılık veriyormuş artık. paramız vardıysa alırdık, uzaktan bakıyordu isek gücümüz yetmiyomuştur da almamışızdır. şimdi kredi ile, ıvırla zıvırla aldırırsan kredi mağduru oluruz. bi milyar maaşlı adam 500'ünü araba kredisine verirse o aile çöker.
  24. dün biz uyurken banka kuralları değiştirmiş. bana sordun mu eşşek sıpası. faiz çıkarsa çıkmıyomuş, inerse iniyomuş. e zaten öyle oluyor. sen yapmasan da piyasa o şekilde çalışıyor. geçecen o zaman reklamı.

Şimdi değerlendirelim. Eğer kaçırmadı isem 24 reklamın 15 tanesi beni delirtmiş. Maviler idare eder, siyahlar normal. %62 gibi birşey ediyor kırmızılar. Adamı Manisa yolcusu eder bu reklamlar birader. Budur benim şahsi değerlendirmem. Çok mu taraflı bakıyorum, bu kadar uzun yazı okuyup fikir belirtecek olan var mı. Öf be yazarken bile yoruldum.


16 yorum:

Çağlar dedi ki...

zuleyla 14/10/2006
**

Çok keyifli bir yazı olmuş..
Reklamlar..Acayip şeyler..
Senin de tesbit ettiğin gibi pek çoğu ince düşünülmemiş, "hadi ya yemeyin bizi" dedirtecek cinsten..
Kimisi için işkence olan bu kuşağın fanları da var.Bir şu program bitse de reklamlar girse diyenleri..Çocuklar da anlayamadığım bir şekilde müptela reklamlara..Reklam başlayınca her türlü yaramazlığı terk edip ağlamayı kesen bebeler tanıyorum ben..
ek:
Aslında buraya marketing mix ten girip sonu iletişime bağlanan bir yorum yakışırdı ama şimdi toparlayamayacağım galiba..

Çağlar dedi ki...

caglarbilir 14/10/2006
gençlik

gençliği de yanlış anlayan reklamlar var. mesela tüm gençliğin hiphopçu olduğunu sanan bir reklamcı güruhu var mesela. deliriyorum..

ayrıca hep bahane hep bahane. biz yazarken sallıyor muyuz :)
yoracaksınız efendim.
-çağlar dur oğlum, zaten 2-3 olmadı 5 okuyucun var, onları da kızdırıp kaçırma.
-tamam, sustum.

alakasız durum: fly blooo kapatmış, nedir?

Çağlar dedi ki...

isimsiz 14/10/2006
!!!

aa şimdi gördüm..bi ipeksola soralım bakalım..

Çağlar dedi ki...

caglarbilir 14/10/2006
butterfly

butterfly kapatmış blog'unu

züleyla, aslı, vavelyaa, çağlar bilmiyor.
ipek, yec yoklar.
durum nerede irdeleniyor, bulamadım ben. sebep nedir onu da kaçırdım.

Çağlar dedi ki...

hbasak 14/10/2006
reklamlar

Selamlar,
Ben de geçende aklıma gelen sinir olduğum reklamlar hakkında yazmıştım ama oturup bir reklam kuşağını seyredince çok daha fazla malzeme çıkmış, eğlenceli bir yazı olmuş. Ben hiç de istatistiki olmayan "sözümona istatistiki" bilgi verenlere çok kızyorum. Ramazan'da ortalığı davul-zurna kaplamasına ayrıca bozuluyorum....Allah tüm tv izleyicilerine sabır versin. :)

Çağlar dedi ki...

caglarbilir 15/10/2006
hbaşak

teşekkürler yorum için. hem ağlıyoruz hem izliyoruz malesef bu reklamları...
saygılar.

Çağlar dedi ki...

birLahza 15/10/2006
merhaba

10 dak . iyi dayanmışşsınız (:
güzel bir blog,başarılar...


**********
valla dayandık ama böyle yazmaya çalışınca ne kadar çöplük izlediğimizi farkettik. yoksa öyle boş boş bakıyoruz hep.

Çağlar dedi ki...

eryol 15/10/2006
Bayramlar

4 numaralı reklamı az önce izledim. Ve evet, Antalya yolu değil. Ama vurguladığı Bayramlarda tatile çıkmak kötü birşeydir, büyüklerinizi ziyaret edip gönül almalısınız mesajını algıladım ve katılıyorum (belki de böyle düşünüyor olduğum için kendi düşüncemi bir ticari metadan çıkarımladım, ama neyse, görüşüm budur).

Çağlar dedi ki...

caglarbilir 15/10/2006
4 numara?

ha evet mavi renk vermişiz. aynı fikirdeyim gökhan. ben de bakalım, antalyaya gidecem inşallah. herkes gider reklama. çağlar gider tersine :)

Çağlar dedi ki...

sharquteri 15/10/2006
şimdi reklamlar

Merhaba Çağlar,

Yazını beğenerek yer yer de kahkahalarla okudum. Kahkahalarımın "pick" yaptığı bölümler sırayla şöyle:
-Worldcard' ın mor balgamları (bundan daha başarılı bir benzetme olamazdı)
-Saçını asitle mi yıkıyon? (Bugüne kadar saç üzerine yapılan klinik çalışmalar kanser üzerine yapılsaydı çoktan çözmüşlerdi bu hastalığı? Nedir kardeşim kılları bu kadar değerli yapan?)
-Herkes dj (mübarek ülkemizde analar ne dj' ler yetiştirmiş be...)

Evi de taşıyorum diye televizyonumu bir ihtiyaç sahibi arkadaşıma verdim. Zaten izlemezdim ama şimdi toptan kurtulmuş oldum reklamlardan demek isterdim ama malesef... Çünkü onlar her yerde. İnternette sayfa kenarlarında, blogcunun şifreli sayfasında, radyo da, pisuarda işerken karşında... Yani onlardan kurtulma lüksümüz yok... Minimum zaiyatla sıyrılmamız lazım...

Bu arada buraya gelmek için senin c-box taki yazılarına tıklıyordum. Nihayet bir bakan denk geldi de sayfamdan senin sayfana bir çevre yolu açmış olduk... Vatana millete hayırlı olsun.

Çağlar dedi ki...

caglarbilir 15/10/2006
ha evet

o konuda teşekkür ederim yec. ortam değiştirme çalışmalarında da başarılar.

EK:
yok duramıyacam, reklamlar beni delirtiyor. kim kustu sizi kim kustuuu diye höykürmek istiyorum.
ayrıca bakın antakya'nın defne sabunları, zeytinyağlı sabunlar, ne güzellerdir saç için di mi. ha madem saçın o kadar mutlu, neden kesiyosun dibinden diyebilirsiniz, susarım.

Çağlar dedi ki...

dilaya 15/10/2006
takdir...

televizyon olaylarını bu şekilde yorumladığın için seni takdir ediyorum, ben genelde seyredip,geçiyorum...


*******************
:)
teşekkür.

Çağlar dedi ki...

diclece 16/10/2006
:)

gece gece iyi güldürdün beni.valla haklısın bazı reklamlara ayrıyeten reklam gerekli.sayelerinde hepimiz birer ali atıf bir olduk iyi geceler diliyorum.



******************************************************
iyi geceler efendim. saygılar.

Çağlar dedi ki...

acaguvalar 16/10/2006
:))

lastik reklamı olurmu demeyin
lastiksiz arabalara binmeyin
bugün gazetenin kuponu kesene
yarın soğuk su ikram edin..

arkası gelmez reklamların
bıktık illahlahhhh
bize de bir gün çıkar belki
çıkar inşallah..

reklamın iyisi kötüsü olmaz derlerdi inanmazdım :))

®



*****************************************************
hepsi bir şekilde işe yarıyor gerçekten.
iyi yapılmış reklam ve kötü yapılmış reklam var ama hepsi faydada harika.
Saygılar

Çağlar dedi ki...

sunayilmaz 16/10/2006
bi tek ben degilmisim demek ki!

Reklam sektorunu domine edenlerin iq'larinin oda sicakligi seviyesinde oldugunu dusungelmisimdir.
Pek guzel bir yazi olmus eline saglik.



***********************
beni sizler varediyorsunuz efendim. okuyucum olmadan ben bir hiçim :P

Çağlar dedi ki...

eryol 16/10/2006
ehaha

zaman zaman eğlendirici olabiliyor reklamlar. Son çıkan reklam gibi:
Bir çeşit mikrop,
kötüyüm ben kötüyüm, kötüyüm kötüyüm, ishal yaparım, bezdiririm
gibi sözleri olan bir şarkı ile Okan BAyülgen seslendirmesi ile geziyor..

Ehehe, Suna'ya katılıyorum, bununda IQ seviyesi oda sıcaklığı ile aynı, hatta bu aralar kaloriferleri yanmayan ofislerimizin sıcaklığı ile aynı.